Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że obecnie wybór dobrego podręcznika szkolnego jest zdecydowanie trudniejszym zadaniem, niż mogłoby się wydawać. Na rynku działa bowiem bardzo duża liczba renomowanych wydawnictw. Jakie kwestie powinny uwzględnić osoby odpowiedzialne w danej placówce za podręczniki szkolne na rok 2022/2023?

Odpowiedni dobór treści

Rekomendowane jest w pierwszej kolejności kierowanie się sposobem doboru tekstów kultury. Należy mieć świadomość, że niewłaściwy zbiór tekstów literackich może uczniów efektywnie zniechęcić do dalszego czytania. Oznacza to, że fragmenty poszczególnych powieści, opowiadań czy utworów poetyckich muszą być zrozumiałe. Nie można oczywiście pod żadnym pozorem zapomnieć o pozostałych materiałach, na podstawie których nauczyciele mogą wskazać uczniom znacznie szerszy kontekst odbioru omawianych treści.

O czym jeszcze trzeba pamiętać? 

Warto wiedzieć, że podręczniki zaliczane są do narzędzi, których zadaniem jest pomoc uczniom w możliwie najlepszym opanowaniu umiejętności posługiwania się językiem ojczystym. Poszczególne polecenia i ćwiczenia muszą być zatem intrygujące, niesztampowe. Dzięki temu można będzie mieć całkowitą pewność, że uczniowie będą korzystać z książek bez przymusu. Zalecane jest, by określone zadania były zróżnicowane pod względem stopnia trudności. Oczywiście polecenia powinny być jasno i czytelnie sformułowane.

Sposób przekazania wiedzy

Nauczyciel przed podjęciem ostatecznej decyzji o wyborze podręcznika dla uczniów powinien zweryfikować, czy zawarte w nim treści są przekazane w przystępny sposób. Przykładowo fizyka jest bardzo trudną dziedziną wiedzy. Godny uwagi jest fakt, że do uczniów najlepiej trafiają różnego rodzaju ciekawostki czy doświadczenia. Bardzo istotne znaczenie będzie miała także koncepcja podręcznika czy jasno sformułowane cele każdej jednostki lekcyjnej. Można zaobserwować, że uczniowie z roku na rok coraz częściej stawiają na podręczniki oprawione w przyjemną szatą graficzną. Ponadto nauczyciele uwielbiają pracować z podręcznikami, w których główny nacisk kładziony jest na komunikację.